Mijn favoriete Young Adult boeken

Boekrecensies

De Boekenweek voor Jongeren is in volle gang. Met de boodschap ‘lezen is lit’ proberen ze de jonge boekenharten te veroveren. Helemaal mee eens: lezen is ook hartstikke aan. Tof, cool, amazeballs, je weet toch. De (boeken)liefde hangt sowieso in de lucht, vind je ook niet? Ik doe lekker mee met mijn favoriete Young Adult boeken. Aanraders om te lezen!

Schildpadden tot in het oneindige

Ik ben niet zo’n groot fan van John Green. Zijn young adult boeken zijn mij iets te dramatisch dan goed is. Totdat ik Schildpadden tot in het oneindige opensloeg, zijn nieuwste boek. Dit bevat alle ingrediënten om een echte John Green-boek te zijn, drama overload, maar het smaakt toch anders dan ik van hem gewend ben. En dan bedoel ik dat het smaakt naar meer. Schildpadden tot in het oneindige gaat over dierbare vriendschappen, bij voorspoed en tegenslag, bij gezondheid en in ziekte. Het is een herinnering dat je niet alleen bent en al ben je nog zo gek, je bent niet alleen gek. En al helemaal niet met de gedachtes die je hebt. Een beetje lang voor een tegelwijsheid, maar wel van belang om wat meer in jezelf en je eigen kracht te geloven.

Schildpadden tot in het oneindige’ is zowel online als offline te verkrijgen. Bijvoorbeeld bij bol.com.

Dumplin’

Nog zo eentje dat vol zit met tegelwijsheden: Dumplin’ van Julie Murphy. In dit boek doet Willowdean Dickson mee aan een missverkiezing en dat is een beetje raar. Waarom? Willowdean heeft een maatje meer, of zoals haar moeder zou zeggen dik, en dat is niet gebruikelijk voor zo’n verkiezing. Dumplin’ is een grote aanrader voor iedereen, zowel dik en dun. Het is een grappig, confronterend boek dat je ogen opent over je onzekerheden en hoe je naar jezelf en andere kijkt. Past perfect in dit tijdperk van body positivity en zelfliefde. Ook leuk: binnenkort kun je de verfilming op Netflix bewonderen! Maar eh… eerst het boek zelf lezen he!

Dumplin’ is zowel online als offline te verkrijgen. Bijvoorbeeld bij bol.com.

Ik geef je de zon

Mijn alltime favoriete young adult boek is Ik geef je de zon van Jandy Nelson. Het heeft alles in zich om voor altijd bovenaan mijn lievelingslijstje te blijven. Jandy Nelson is een toverfee met haar woorden. Ze schrijft zo mooi dat je regelmatig moet stoppen om de woorden nog eens na te lezen. Tijdens het lezen en na het dichtslaan van het boek blijven de vlinders in je buik je achtervolgen. Ik probeer kort en bondig te vertellen waarom dit boek geweldig is en dat gaat nu al fout… Mijn uitgebreide recensie kun je maar beter even lezen als je meer wil weten over Ik geef je de zon klik hier om naar mijn recensie te gaan.

Ik geef je de zon is zowel online als offline te verkrijgen. Bijvoorbeeld bij bol.com.

Het geheugenboek

Dit is een dramatisch boek, niet normaal. John Green is er niks bij. Om mezelf even lekker onderuit te halen: ik zei net dat ik niet van overdreven dramatische boeken houd. Het geheugenboek van Lara Avery is daar een uitzondering van. Wat heb ik gehuild bij dit boek. Sammie is 17, veel te slim en heeft grootse toekomstplannen. Daar houd ik zo van: mensen die weten wat ze willen in het leven. Waar ik niet tegen kan? Niets met deze potentie kunnen doen. Het overkomt Sammie met de zeldzame ziekte waarmee ze langzaamaan vergeetachtig wordt. Beetje bij beetje wordt haar geheugen gewist. Om dit tegen te gaan begint ze een geheugendagboek om zichzelf een steuntje in de rug te geven bij haar herinneringen. En jij mag alles lezen. Maar pas op: het heeft mijn hart gebroken…

Het geheugenboek is zowel online als offline te verkrijgen. Bijvoorbeeld bij bol.com.

Cadeautje!

Bij een Boekenweek hoort natuurlijk een geschenk: een 3PAK. Drie korte verhalen van drie verschillende (jonge) schrijvers: Nhung Dam, Tim Hofman en Raoul de Jong. Je krijgt de 3PAK t/m 30 september 2018 cadeau bij aankoop van een young adult boek.

1. Judith schreef:

Ik heb maar 1 van deze vier gelezen, maar je hebt mij toch nieuwsgierig gemaakt naar de rest! Ik zal ze even onthouden. :)

2. Dumplin nog niet gelezen, de andere 3 ook favorietjes! Met uitstek Ik geef je de zon!