Boekrecensies

Recensie: Ik ben niet bang – Niccolò Ammaniti

Niccolò Ammaniti heeft het weer gedaan hoor… met Ik ben niet bang maakt hij menig lezer blij met een meesterwerk! Maar waar gaat dit boek over? En hoe zit dat nou met het einde van het boek? Dit alles en meer kun je in deze recensie lezen!

Waar gaat dit boek over?

‘Het is de heetste zomer van de twintigste eeuw. De setting: een kleine gemeenschap, bestaande uit vijf huizen, omringd door korenvelden. Terwijl de ouderen binnen schuilen tegen de hitte, trekken zes kinderen er op hun fietsen op uit, in de door de zon geteisterde, desolate omgeving.

Wanneer ze in een verlaten en onbewoonde boerderij op onderzoek uitgaan, stuit de negenjarige Michele Amitrano op een geheim, een geheim dat zo indrukwekkend en zo verschrikkelijk is dat hij niemand erover durft te vertellen. Om in het reine te komen met zijn ontdekking, moet Michele over morele dilemma’s heen stappen en de strijd aangaan met zijn geweten.’

Ik ben niet bang

Michele is niet bang

Bij het lezen van de eerste zinnen van Ik ben niet bang zat ik meteen in het verhaal. Je wordt meegesleurd in de geheimzinnige wereld van de negenjarige Michele dat opgroeit in een klein dorpje in Italië. Het is er bloedheet en er valt niet veel te doen. De kinderen proberen zich buiten te vermaken terwijl de volwassenen binnen schuilen tegen de hitte. Wat de kinderen niet weten is dat de volwassenen betrokken zijn bij een criminele zaak. Alleen de kleine Michele weet van dit geheim.

De schrijfstijl van Ammaniti

Niccolo Ammaniti schrijft de belevingswereld van al zijn personages zo duidelijk en interessant. Je kruipt in de eerste zinnen meteen in het hoofd van Michele, je voelt precies wat hij voelt en op dat moment ben jij hem. Zelfs de hitte is in hartje winter te voelen. Je ziet voor je waar hij woont, hoe het voor hem als kind is om met een groot geheim rond te lopen. Het grappige is dat de volwassenen van het dorp hier juist heel moeilijk mee kunnen omgaan en dat het voor Michele juist een groot avontuur is.

Het einde van Ik ben niet bang voelt wel wat onbevredigd. Je blijft achter met vragen. Misschien moet ik de film eens kijken, het schijnt dat daarin het einde mooier wordt afgerond.

Lezen: yay or nay?

Het is bij Ik ben niet bang moeilijk om de inhoud te beschrijven zonder al te veel weg te geven van het verhaal. Je komt gelukkig snel achter wat het geheim is en dat maakt je nieuwsgierig waardoor je verder wilt lezen. Ik hou het er daarom bij te zeggen dat dit een prachtig, meeslepend boek is dat iedereen zou moeten lezen!

Ik ben niet bang is zowel online als offline te verkrijgen. Bijvoorbeeld voor 5 euro bij bol.com.

Op zoek naar meer recensies?

Benieuwd naar de andere boekrecensies van howaboutabook? Klik dan hier!

12 Comments
Previous Post
09/08/2010
Next Post
09/08/2010

12 Comments

• Loeder

Ik moet zeggen, het schuingedrukte stukje pakte me ook meteen eigenlijk..
    Hoe heet de film van dit boek? I am not afraid, dan? Of iets totaal anders haha :)

• Laura

Geweldig boek! De film heet ‘Io non ho paura’ ;-)

• Suus

Staat op m’n wishlist!
    Ik heb laatst ook op mn blog over een boek geschreven, echt een aanrader:

• De toppers van Ammaniti – HOW ABOUT A BOOK

[…] een recensie hierover! Ken jij Niccolò Ammaniti al? En welk boek is jouw favoriet? Meer?Niccolò Ammaniti – Ik ben niet bang Gepubliceerd op 31 dec 2010 in categorie Bookreviews, Claudia, […]

• Ikbenhet

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥ IK BEN NIET BANG ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

• Ik ben niet bang | B O E K F A C E

[…] Niccolò Ammaniti – Ik ben niet bang (bookfaced by @JelmerJepsen, Bennekom 2013) – howaboutabook.nl/218/niccolo-ammaniti-ik-ben-niet-bang […]

• Ik ben niet bang | B O E K F A C E

[…] Niccolò Ammaniti – Ik ben niet bang (bookfaced by @JelmerJepsen, Bennekom 2013) – www.howaboutabook.nl/218/niccolo-ammaniti-ik-ben-niet-bang […]

• Diete, Sanne, Kaat

In het begin was het redelijk saai, maar naarmate het verhaal vorderde werd het spannender. Je wou de afloop van het verhaal weten. Je had een goed beeld van hoe de personages eruitzagen. In het verhaal was er een mengeling van verschillende karakters, dat maakte het interessanter. Sommige delen waren te langdradig, de hoofdstukken waren vaak te lang. Dit maakte het vaak moeilijk om vlot te lezen. Het boek is zo specifiek geschreven, dus past een open einde volgens ons niet echt bij het verhaal. Een uitgebreider einde, dat je weet hoe het echt afloopt, zou beter zijn. Ondanks een paar negatieve punten zouden wij het boek toch aanraden. De kaft mag wel iets origineler, het paste niet echt bij het verhaal en daardoor ziet het er ook minder interessant uit.

• Charlotte, Ines, Liese (3A)

Ik ben niet bang

Eerst en vooral vinden we de titel een beetje raar want in het boek werd er nooit gezegd dat hij niet bang was… Wij vinden dat het boek op sommige momenten te langdradig is en te veel informatie bevat. Maar op andere momenten stonden onze haren recht van de spanning. Op die momenten zouden we graag sneller lezen omdat we graag wilden weten wat er nog ging komen. Maar we werden wel niet emotioneel, er waren geen emotionele momenten in, alleen maar een paar spannende momenten.

We zitten niet meer met vragen over de personages. Alles is eigenlijk heel duidelijk en toen we het boek lazen, konden we een goed beeld vormen van de personages.

Soms waren er nogal moeilijke zinnen in het boek. Maar over het algemeen was het een vlotte tekst en makkelijk te lezen.
    Het einde is een open einde en dat vinden we wel goed omdat een boek niet altijd goed moet eindigen. Nu kan iedereen zijn eigen einde verzinnen en we denken dat de auteur een open einde heeft gemaakt omdat hij wilde dat de mensen die het boek hadden gelezen, na het lezen, met vragen gingen zitten.

We geven het boek een score van 8,5/10.

• Lieselotte&Romy&Roos

Wij hebben het boek ‘Ik ben niet bang’ van Niccolò Ammaniti gelezen. Het was wel een interessant boek maar vaak een beetje te langdradig. Je kon je goed inleven in de situaties van de personages. Soms was het wel wat moeilijk te begrijpen. Het was namelijk niet altijd duidelijk wat Michele verzon en wat er werkelijk gebeurde. Met momenten was het heel spannend en zat je er helemaal in. Wat we minder vonden was dat er zoveel vragen niet beantwoord zijn na het hele boek gelezen te hebben. Het boek had een open einde, wat we niet zo apprecieerden. Dus we zouden het boek zeker aanraden voor mensen die wel geïnteresseerd zijn in een boek met een open einde. Maar voor mensen die een boek willen met een duidelijke afloop zouden we het zeker afraden.

• Filip S.

Ik ben blij dat ik dit boek heb gekozen want het was een boek zoals je ze normaal niet tegenkomt. Het breekt zowat met de cliché verhalen, door de zware dilemma’s door een jongen van negen jaar te laten maken. Omdat er zo’n moeilijke beslissingen moesten gemaakt worden bleef het boek spannend tot op het einde. Als je de titel zou lezen zou je totaal niet weten dat het over een jongen zal gaan die geketend is in een hol en die denkt dat hij eigenlijk al dood is. Ik vond het ook leuk dat ze starten met het kindse van Michele eerst te laten zien (het buiten spelen in de hitte samen met andere kinderen, wedstrijdjes houden en de verliezer die dan een straf moest uitvoeren) om aan te tonen dat het zwaar zal worden. Door de straf heeft hij de geketende Filippo gevonden en dan had Michelle de keuze. Als een negenjarige zou je het oftewel gewoon zo laten en het uit je hoofd zetten of het direct aan iemand gaan vertellen. Maar dat deed Michele niet, hij hield het eerst voor zich en vertelde het uiteindelijk eens aan Salvatore in ruil voor een elftal van de voetbal. Het doorzettingsvermogen en de manier van handelen van Michele vind ik enorm leuk om te lezen.

• Sofie vb

“Ik ben niet bang” is een boek van Niccolò Ammaniti. In het vorige semester heb ik reeds een boek van hem gelezen. Hij maakt psychologische thrillers die je in een ruk uitleest. En ook deze keer kan je niet stoppen tot je het einde hebt gehaald. Als je een boek wilt met een happy ending en ze leefde nog lang en gelukkig, moet je niet voor deze schrijver gaan. Het verhaal eindigt niet echt in totale mineur, maar er zit wel een wrang nasmaakje aan.