Genre:

omslag vs verhaal:

Snoeplesboek

Fruitboek

Groenteboek

hoe literair is het boek?

Cara Delevingne is van alle markten thuis: ze voelt zich op haar gemak op de catwalk en achter de camera, zowel als een model en als actrice op het grote doek en ze schijnt ook nog eens te kunnen zingen. Maar je bent natuurlijk geen multitalent zonder dat je een boek op je naam hebt. Origineel is het niet, maar de uitwerking? Delevingne schreef geen boek over haarzelf, maar een heuse roman, Spiegel. Benieuwd of deze alleskunner ook een eervolle plaats weet te bemachtigen in boekenland?

Hier nog een leuke subtitel

Vier buitenbeentjes moeten voor een schoolproject tegen wil en dank een band vormen. Maar naast een muziekband vormen ze ook een vriendschappelijke band. Het middelbare schoolleven lacht hun weer tegemoet. Totdat Naomi niet meer bij de repetities komt opdagen. Dus besluiten ze haar te gaan zoeken… De zoektocht naar dit geliefde bandlid levert naast antwoorden vooral vragen op. Waar is ze, waarom is ze verdwenen? Maar vooral vragen wie je eigenlijk bent zonder je vrienden.

waar gaat spiegel over?

"Never underestimate the
power of nice mornings,
fresh pages and good writing"

Is het een thriller, een detective of toch een typische Young Adult? Net als Red, het hoofdpersonage, is Spiegel moeilijk te plaatsen wie of wat je voor je hebt. Maar één ding is wel duidelijk; het is geen uitzonderlijk goed boek. Spiegel is meer een tussendoorboek, perfect voor wanneer je zin hebt om iets te lezen zonder er te veel over na te hoeven denken. De meerdere plottwists geven een extra dimensie aan het leesplezier – de eerste kwam heel onverwachts – maar heeft wel iets weg van John Green. Dat is niet erg voor de liefhebber, maar zorgt na het dichtslaan niet voor het gewenste wow-effect.

YAY OR NAY?

Hoewel Delevingne haar naam groot op de cover staat, veel kleiner dan de titel zelf, kan ze er niet met alle eer vandoor gaan. Schrijfster Rowan Coleman heeft haar namelijk een handje geholpen met het schrijven van Spiegel. De Engelse Coleman heeft al twaalf boeken op haar naam staan en je kunt haar kennen van Twintig regels liefde en Boek voor mijn dochters

OOK LEUK OM TE WETEN

Spiegel koop je natuurlijk bij jouw lokale boekhandelaar. Bijvoorbeeld bij Boekhandel Stevens in Hoofddorp. Ook gewoon online te bestellen.

Waar te koop?