Boekrecensies

Recensie: Verborgen van Karin Slaughter

DOOR ASHLEY CNOSSEN

Als ik aan de boeken van Karin Slaughter denk, dan denk ik aan de héérlijke lange zomervakanties, waarbij mijn moeder en ik stapels met thrillers meenamen en we vervolgens lekker onder de parasol lagen te lezen. Samen hebben we heel wat verhalen van Slaughter verslonden. Heerlijk vond ik die boeken, want ze waren altijd spannend en ik was verknocht aan de hoofdpersonages. Het was al weer een tijdje geleden dat ik een boek had gelezen van Karin Slaughter, toen ik een paar weken geleden een mailtje kreeg van Claudia. Ze vroeg of ik misschien interesse had om Karin Slaughter en Sara Blaedel (een Deense thrillerschrijfster) te interviewen over hun nieuwste boeken, samen met een aantal andere bloggers. Ehm… JA, NATUURLIJK! Helaas kon ik er die dag niet bij zijn, maar ik heb de boeken wel gelezen! En geloof me, Verborgen is perfect voor heel wat uren luieren op je strandbedje, op je handdoek in het gras of tijdens een regenachtige middag, want je kunt het echt niet wegleggen!

Ik zal niet teveel verklappen waar het verhaal over gaat, maar voor de mensen die nog nooit een boek van Karin Slaughter hebben gelezen is het misschien wel leuk om te weten waar ik het nou eigenlijk over heb. Karin Slaughter is een Amerikaanse schrijfster die vooral bekend is geworden met haar boeken over het personage Sara Linton (een kinderarts die verwikkeld raakt in allerlei moordzaken) en rechercheur Will Trent. Slaughter heeft ruim dertig miljoen boeken verkocht en haar boeken zijn vertaald in 35 talen. Als je naar Queenofcrime.nl gaat, dan is het dus helemaal niet zo gek dat de site over Karin Slaughter gaat, want ze is met recht wel de queen of crime te noemen! In haar nieuwste boek Verborgen raken zowel Sara en Will (in dit boek inmiddels haar vriend) samen betrokken bij een spannende moordzaak, die hier en daar soms wel erg persoonlijk wordt.

ASH

Moet je de vorige boeken over Sara en Will gelezen hebben om dit boek ook leuk te vinden? Nee, dat hoeft niet, want Slaughter’s verhalen zijn interessant genoeg op zichzelf. Natuurlijk geeft het een extra dimensie als je de overige verhalen ook gelezen hebt, want je hebt zo al wat meer een band met de hoofdpersonages (en je zult misschien ook wat meer vloeken als er dat ene vervelende personage tóch weer terugkomt…), maar je kunt dit boek ook prima “los” lezen. Of je begint gewoon met dit boek en start daarna met de rest!

Een belangrijke reden waarom ik de boeken van Slaughter zo goed vind, is dat haar personages heel geloofwaardig zijn. Karin schrijft over kwetsbare, maar tegelijkertijd hele sterke vrouwen. Ze zijn nooit eendimensionaal. Kortom, ze schrijft over échte vrouwen. Met name in Verborgen besteedt zij hier extra aandacht aan (de Engelse titel is The Kept Woman). En, vooruit, nog een pluspunt: de vertaling van dit boek is echt top. Ja, ik ben een beetje een vertaalsnob, want ik heb ook heel wat vertalingen gelezen waar niet doorheen te komen was, dus ik heb er hier extra kritisch naar gekeken. Dit boek las heerlijk weg, óók in het Nederlands!

Goed, kort samengevat:

Wel lezen als: je van spannende boeken houdt! Je zult er niet wakker van liggen (het is niet heel luguber ofzo), maar het is wel een échte pageturner.
Niet lezen als: er komt vrij veel geweld tegen vrouwen in voor (er wordt onder andere gesproken over verkrachting/huiselijk geweld) en als dat een trigger voor jou is, dan kun je dit boek beter overslaan.

Meer over en van Ashley lezen? Ik heb haar vorig jaar alles mogen vragen over haar liefde voor boeken in dit interview: Ashleylynn.nl over boeken en zo. Daarnaast heeft ze ook een heel leuke (mijn favoriete) blog, Ashleylynn.nl, waar ze ook over boeken schrijft. Veel leesplezier!