4 aanraders om te lezen

Boekrecensies

De avonden worden met de dag korter. Perfect om wat eerder het bed in te duiken met wat leesvoer. Bijvoorbeeld deze vier aanraders. Binnen een minuut vertellen we je waarom het boek de moeite waard is. Waarom zo kort? Tijd is schaars en die kun je beter steken in het lezen. You’re welcome.

Muggenland door David Arnold

Mary Iris Malone, voor intimi Mim, besluit na een heftige scheiding van haar ouders om ver van huis te gaan. Ver van Mississippi vandaan, of gewoon ver van Muggenland als we in Mim-termen praten. In een week tijd ontmoet ze de meest verschrikkelijke tot de leukste personen van de hele wereld. Maar ze ontmoet vooral zichzelf en waar haar klokje het beste tikt, en dat hoeft niet altijd thuis te zijn…

Donker blauwe woorden door Cath Rowley

De setting is perfect voor boekenliefhebbers: Henry woont en werkt in een tweedehandsboekenwinkel mét een boekenkast vol boeken waarin geheimen verstopt zitten. Zoals brieven. Rachel laat een brief achter voor Henry en komt er na jaren achter dat hij hier niets van af weet. Dat schudt de boel in de war, wat erg voorspelbaar is. Donker blauwe woorden staat vol met literaire meesterwerken, maar ontbreekt zelf wel aan diepgang. Een boek als deze is op z’n tijd best aangenaam. Al is het maar om je uit een leesdip te halen. Biedt genoeg inspiratie voor je (al veel te lange) TBR en leest vooral lekker weg.

Alle goede dingen door Clare Fisher

Ben je een slecht persoon als je een grote fout hebt begaan? De twintigjarige Beth vindt van wel. Ze zit erdoor in de gevangenis en heeft geen goed woord over voor zichzelf. Tot ze van haar therapeut een lijst moet maken van dingen die wel goed zijn in haar leven. Alle goede dingen is een mooi debuut dat draait om jezelf vergeven, het positieve uit het leven te halen en het leert je niet zo hard te zijn voor de medemens. Iedereen maakt fouten, maar niet iedereen is slecht.

Marlena door Julie Buntin

We hebben allemaal een Marlena in ons leven. Een vriend(in) zo dierbaar, waardoor de scheidslijn vervaagt tussen goede en foute beslissingen. Cat gaat na jaren terug naar herinneringen met Marlena om haar leven in het heden weer op orde te krijgen. Een mooi maar tragisch verhaal over de vriendschap tussen de tienermeiden en de invloed op elkaars leven. Voor de liefhebbers van De Meisjes (maar dan iets minder luguber.)

Al deze mooie boeken koop je natuurlijk bij jouw lokale boekhandelaar. Bijvoorbeeld bij Scheltema in Amsterdam. Ook gewoon online te bestellen.